Praca z Ciałem

"Nasze ciało jest bardzo skutecznym narzędziem do przemiany świadomości, wzrostu, a także osiągania wewnętrznej mocy. Już samo skupienie się na prawdziwych potrzebach własnego organizmu kieruje nasz umysł ze świata zewnętrznego do nieograniczonej przestrzeni wewnątrz nas. 
Wykorzystaj to cudowne narzędzie, poszerzaj swoją świadomość i połącz się ze swoim wewnętrznym światem, a jakość twojego życia osiągnie wyższy pułap..."

Indi Iza Paletko

 

 

"Ruch to zdrowie" - wielu z nas słyszało zapewne to zdanie wielokrotnie. Wielu też uważało je za wyświechtany frazes.... a prawda wygląda dokładnie tak: jeśli pragniesz zdrowia, niezbędna staje się aktywność ruchowa.

Organizm człowieka jest tak skonstruowany, iż najbardziej witalny, zdrowy i zrównoważony jest wtedy, kiedy dostarczamy mu odpowiednią dawkę ruchu. 
Co to znaczy odpowiednia dawka? Tutaj możemy sięgnąć do genetycznego zapisu w naszym ciele - czyli trybu życia naszych przodków. 
Ludzie dawnych epok żyli radykalnie inaczej niż my. Aktywność fizyczna była stałym elementem życia praktycznie każdego człowieka. Przemieszczano się pieszo, konno, budowano domy własnoręcznie, uprawiano pola narzędziami ręcznymi, dawna praca w fabrykach i życie w mieście również wyglądały zdecydowanie bardziej dynamicznie, jeśli chodzi o ciało ludzkie.
Nie spędzano wielu godzin przed komputerem, w samochodzie, czy przed TV - za to niemal cały dzień poruszano ciałem.
Zamiast ułatwiać sobie życie windą, koparką, wkrętarką, Internetem, czy telefonem - poruszano się, wykonywano pracę oraz kontaktowano się z innymi - OSOBIŚCIE i własnoręcznie.

Ile więc ćwiczyć?
Aby określić ilość potrzebnego dla zdrowia ruchu, warto zauważyć jak żyjemy obecnie, w stosunku do tego, co wnosi nam zapis genetyczny. Przyjmując średnią - będzie to co najmniej o 40-80% (!) mniej aktywności niż wynosi zdrowa norma dla naszego organizmu! Wobec tego, godzina ćwiczeń codziennie wydaje się tu niezbędnym minimum, aby organizm nie degenerował się i trwał w stanie równowagi fizjologicznej. Ponieważ często nasz tryb życia nie pozwala wygenerować codziennie czasu na zajęcia ruchowe - załóżmy sobie więc normę minimum 2-3 treningów w tygodniu.

Co zatem ćwiczyć?
W trakcie każdej aktywności fizycznej w naszym ciele generowana jest energia. Ponieważ każdy z nas pragnie być osobą witalną - warto uwzględnić ten fakt.
Kluczowym obszarem wytwarzającym najwięcej energii są STAWY. Dlatego też możemy bardzo precyzyjnie określić najlepszą dla nas formę ćwiczeń - czyli taką, w którą zaangażowane jest jak najwięcej stawów

 

Kolejnym ważnym elementem jest intensywność ruchu, dopasowana do naszego zdrowia i możliwości. Dynamiczne sporty są dostępne tylko dla wąskiej grupy ludzi, których zdrowie pozwala na wysiłek, a nawet chwilowe przeciążenia.

Gro osób jednak nie może sobie na to pozwolić. Ograniczeniem bywa: wiek, różne choroby i dolegliwości, wyczerpanie organizmu, stałe napięcie nerwowe (które wymaga przede wszystkim wyciszenia i zharmonizowania, a nie pobudzenia!), dolegliwości kręgosłupa i stawów, bóle głowy, nadciśnienie i wiele innych.
Dla takich osób najwspanialszą formą zdrowego ruchu jest TAI CHI CHI KUNG, a dla Kobiet - Gimnastyka Słowiańska Kobiet.

Dawne cywilizacje kultywowały zdrową aktywność z umiłowaniem. Czynili to zarówno antyczni Grecy, jak i starożytni Hindusi. Szczególnie mistrzostwo w tej sztuce osiągnęli przede wszystkim Chińczycy, a  także bliskie nam kultury Słowiańskie.
Już setki, a nawet tysiące lat temu odkryto ćwiczenia i ruchy, które w bardzo wyraźny sposób uzdrawiają, odmładzają, witalizują i wydłużają życie.

W Chinach - stały się one elementem Medycyny Chińskiej (i pozostają nim do dzisiaj). Kolejne rody cesarskie odkrywały nowe i udoskonalały stare metody ćwiczeń, aż skrystalizowały się pewne systemy, zwane dzisiaj Tai Chi i Chi Kung. Obie formy ruchu mają na celu zdrowie, dobre samopoczucie i usprawnienie przepływu energii poprzez ciało osoby ćwiczącej. Różni je właściwie tylko intensywność treningu i idea z nim powiązana. 

W tradycji Słowian - żelazną zasadą było kultywowanie aktywności ruchowej, gdyż duchowość słowiańska, nakierowana na głęboki rozwój świadomości, uwzględniała świętość ciała jako nośnika dla Ducha. A jak wiadomo - "W zdrowym ciele, zdrowy Duch". Dlatego powstały różne rodzaje ćwiczeń cielesnych, gdzie aspekt duchowy, energetyczny i fizyczny splatały się w całość.

 

************************************

Regularne zajęcia w Staniątkach

TAI CHI i CHI KUNG (Taiji i Qigong) - grupa początkująca

Dom Pełen Kultury

Staniątki 315, k/Niepołomic

TAI CHI (Taiji) - grupa średniozaawansowana II

Dom Pełen Kultury

Staniątki 315, k/Niepołomic

SEMINARIA TEMATYCZNE Tai Chi

Dom Pełen Kultury

Staniątki 315, k/Niepołomic

Gimnastyka Słowiańska Kobiet

MALOKA Staniątki
Staniątki 58, k/Niepołomic

Rozpoczęcie zajęć - po zebraniu grupy
(zgłoś swój akces, twórz z nami grupę treningową w Staniątkach)

************

Grafik zajęć

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now
Maloka Staniątki - wnętrze 1